Un viitor mai sigur

EEea GrantsSigla FDSC logo Fluens

Proiectul „Un viitor mai sigur- imbunatatirea calitatii serviciilor sociale si de baza pentru copii si tineri institutionalizati” este finantat din Granturile SEE 2009 – 2014, in cadrul Fondului ONG in Romania si se desfasoara in perioada 15 aprilie 2015 – 14 aprilie 2016.  Proiectul este dezvoltat in parteneriat cu DGASPC sector 1. Pentru informatii oficiale despre granturile SEE si norvegiene accesati  http://www.eeagrants.org. Conţinutul acestei pagini de website nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a granturilor SEE 2009-2014. Întreaga răspundere asupra corectitudinii şi coerenţei informaţiilor prezentate revine iniţiatorilor website-ului. 

 

 

Imbunatatirea calitatii serviciilor sociale si de baza pentru copiii si tinerii institutionalizati. Proiect derulat de Asociatia Fluens in parteneriat cu Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Sector 1 (DGASPC) in perioada 01 martie 2015-30 aprilie 2016 si finantat din granturile SEE 2009- 2014, in cadrul Fondului ONG in Romania.

Scopul principal al proiectului este cel de a pune bazele Centrului Viata Independenta, prin intermediul caruia copii si tinerii din centrele de plasament vor avea acces la servicii sociale, ateliere de invatare si dezvoltare a abilitatilor de viata si la suport pentru a gasi cat mai multe oportunitati de angajare pe piata muncii.
RUGBY 12Activitatile derulate vizeaza 178 de adolescenti institutionalizati din centrele rezidentiale si apartamentele sociale ale DGASPC sector 1, dar si personalul angajat in cadrul acestora.

Situatia copiilor si tinerilor abandonati ramane un punct problematic al sistemului de protectie a copilului, in pofida progreselor inregistrate in ultimii ani odata cu demararea procesului de reforma. Situatia se prezinta cu atat mai ingrijoratoare cu cat, conform analizei ce a stat la baza strategiei in urmatorii ani, un numar de 4.500-5000 tineri vor parasi centrele rezidentiale. Majoritatea copiilor din sistemul de protectie de tip rezidential au 14-17 ani, urmati de cei de 10-13 ani ceea ce ridica un semnal de alarma asupra numarului mare de tineri ce urmeaza sa paraseasca sistemul de protectie speciala dupa implinirea varstei de 18 ani. Acestia sunt nevoiti sa-si gaseasca singuri propriul drum in viata fara a avea suficiente resurse pentru a face fata cerintelor tot mai competitive din mediul social si profesional. Au fost elaborate de-a lungul timpului multiple strategii la nivel de politici sociale care vizau o aplicare nu doar postinstitutionalizare ci si in perioada de institutionalizare, astfel incat tinerii sa fie cu adevarat pregatiti pentru a se adapta la cerintele unei vieti marcate de o mare mobilitate a informatiei si a oportunitatilor pe piata muncii.

Centrul Viata Independenta, care va fi acreditat prin intermediul proiectului, va oferi un complex de servicii integrate (dezvoltarea deprinderilor de viata independenta, socio-educationale, angajabilitate etc.), venind in intampinarea unor nevoi si dificultati cu care sistemul actual se confrunta, precum: personal insuficient raportat la numarul de copii, valorizarea limitata a abilitatilor de viata independenta sau lipsa unor servicii sociale de care acestia au nevoie.
tabara 95Astfel, prin dezvoltarea unui sistem complementar celui existent si prin colaborarea cu institutiile si organizatiile partenere Asociatiei Fluens, Centrul Viata Independenta ofera posibilitatea tinerilor si copiilor sa se dezvolte personal si profesional, sa participe la cursuri si ateliere destinate nevoilor pe care le au si sa aiba sanse sporite la integrarea pe piata muncii. 
Centrul Viata Independenta al Asociatiei Fluens vine in sprijinul copiilor din sistemul public de protectie sociala, fiind un „laborator” de formare de abilitati si descoperire de talente pentru 178 de copiii si tinerii lipsiti de ingrijire parinteasca din centrele de plasament CSS Sf. Iosif, CSS Sf. Nicolae, CSS Sf. Maria, CSS Pinocchio, Casa de tip familial Sf. Stefan si din apartamentele sociale. Centrul nostru este locul in care copiii lipsiti de ingrijire parinteasca pot veni ca la scoala sa invete lucruri utile si interesante intr-o forma jucausa si foarte practica.
Este un centru educational in cadrul caruia ei au parte de ateliere creative, grupuri vocationale si de dezvoltare personala, cercuri pentru stimularea talentelor dar mai ales indrumare pe drumul sinuos al maturizarii si al cresterii personale. Incercam sa ne asumam responsabilitati de mentorat pentru copiii si adolescentii din centrele publice de plasament, copii lipsiti de incurajarea si afectiunea unui parinte sau de grija individualizata si calitativa a unor figuri de referinta.

Lucram cu grupe de copii si adolescenti din cele 5 centre de plasament in directia dezvoltarii de abilitati de viata independenta. Cei mari participa la grupuri de consiliere vocationala descoperindu-si astfel talentele si interesele si conturand un profil vocational-profesional care va fi punctul de plecare pe drumul catre o meserie si cariera.

Ulterior ii ajutam sa acceseze cursuri de calificare profesionala sau ii inscriem la ateliere creative, cluburi sportive etc in cadrul carora sa-si poata valorifica potentialul.
Atat cei mari, cat si cei mici participa la ateliere educationale inovative prin intermediul carora materiile scolare devin atractive.

tabara ecologizare

Astfel, fizica se face in Oraselul Copiilor, geografia si obiceiurile diferitelor popoare sunt asimilate prin punerea in practica a traditiilor, limba romana se invata prin sezatori si cercuri de poezie si rima iar matematica prin sarituri pe saltele.

In cadrul centrului dar si prin excursiile si taberele pe care le organizam, abilitatile ce tin de viata de zi cu zi sunt achizitionate prin activitati stimulative si jucause, astfel incat copiii sa deprinda in mod firesc abilitati care tin de sfera igienei, auto-gospodaririi, gestionarii unui buget, relatiilor cu ceilalti si cu diferite contexte sociale. 

O resursa importanta a centrului este psihoterapia individuala si de grup pe care o oferim copiilor, actionand in consecinta asupra celei mai vulnerabile zone a dezvoltarii copiilor: atasamentul si abandonul. Oferim servicii de psihoterapie pentru circa 100 de copii institutionalizati, abordand astfel intr-o maniera sistematica problemele comportamentale si emotionale ale copiilor.

Multi dintre tinerii care parasesc sistemul de protectie nu au pregatirea necesara care sa le asigure integrarea profesionala. De aceea este esential sa se asigure formarea profesionala si calificarea tinerilor institutionalizati prin cursuri corespunzatoare optiunilor exprimate si profilelor vocationale si profesionale pe care le-am alcatuit pentru fiecare. Ii ajutam totodata pe tinerii din apartamentele sociale sa identifice locuri de munca consultand site-uri specializate, insotindu-i la Burse ale locurilor de munca sau la AMOFM, asistandu-i in alcatuirea CV-urilor. 

CHIP 25

Asiguram copiilor si tinerilor din centre de plasament servicii de informare si modelare profesionala prin intermediul a ceea ce am numit Turului meseriilor.

Acesta este este un circuit profesional care permite copiilor si tinerilor sa cunoasca specificul diferitelor meserii (Vel Pitar, Aeroport, Politia sect. 2, ISU, Hotel Raddison, Compania MSD, Ferma animalelor, Parlamentul României, Muzeul Sporturilor etc) si sa ia contact cu oameni ce pot reprezenta modele valoroase de viata si cariera.

In completarea activitatilor destinate tinerilor, in cadrul proiectului se vor organiza o serie de activitati de formare ti de suport dedicate personalului care lucreaza in centrele vizate.

Activitatile vor aborda o serie de subiecte de interes care sa-i ajute pe educatori in lucrul de zi cu zi cu copiii: cum sa gestionezi situatiile de criza psiho-emotionala si comportamentala, programul Gordon si metoda colaborativ-democratica in relatia copii – personal de ingrijire, teoria atasamentului si modul in care se reflecta in comportamentul copiilor etc.

 

 

Rezultate proiect:

Proiectul „Un viitor mai sigur- Imbunatatirea calitatii serviciilor sociale si de baza” este un proiect de impact, remarcabil atat prin amploare, cat si prin viziune, care a tintit o schimbare profunda si durabila in viata copiilor si tinerilor institutionalizati. Grupul nostru tinta a fost reprezentat de 178 de copii si tineri lipsiti de ingrijire parinteasca, gazduiti in apartamente sociale si centre de plasament (CSS Sf Nicolae, CSS Sf Maria, CSS SF Iosifr, CSS Pinocchio, Casa Sf Stefan) subordonate DGASPC sector1, Bucuresti. Proiectul a fost dezvoltat in parteneriat cu DGASPC sector 1, extinzand pe parcursul sau reteaua de parteneri publici si privati pentru o mai ampla interventie in beneficiul grupului tinta: AMOFM, Politia locala sect.2, Clubul sportiv Dinamo, institutii de formare profesionala (CEPECOM, Magic Beauty, Asoc. Absolute School, SC Intratest SA, SC  UTI GRUP S.A. etc), muzee (M. Sporturilor, M.CFR), fabrici si companii (SC Vel Pitar SA, Merck) etc

Abordarea noastra s-a indreptat catre deficientele sistemului de protectie a copilului, catre restantele Reformei in protectia sociala, focalizandu-se respectiv asupra centrelor de plasament “de tip mamut”, ce nu au fost inca descentralizate, caracterizate printr-un numar mare de copii si prin personal insuficient, nemotivat, adesea afectat de “fenomenul de burn-up” sau lipsit de instruire corespunzatoare. Problematica sistemului public de protectia copilului am abordat-o deopotriva din perspectiva copiilor si din perspectiva personalului (educatori, ingrijitori) care lucreaza in mod direct cu acestia. In acest sens, 50 de educatori si ingrijitori ce lucreaza in  mod direct cu copiii au fost implicati in sesiuni formative si in grupuri de support “de tip Balint” astfel incat 50 de persoane au castigat abilitati mult mai eficiente de interventie in situatiile de criza emotionala si comportamantala pe care le manifesta copiii pe care ii asista.

Pe de o parte, 178 de copii au fost implicati in activitati de dezvoltare a abilitatilor de viata independenta, in activitati educationale inovative, cursuri IT, de antreprenoriat si responsabilitate financiara, in activitati vocationale, de orientare si mediere profesionala si grupuri de psihoterapie si dezvoltare personala. Complexitatea si abordarea beneficiarilor din multiple perspective (psihologica, educationala, de dexzvoltare a abilitatilor de viata independenta, vocationala, de integrare sociala, de adaptare profesionala) sunt trasaturile definitorii ale proiectului si au facut posibile pentru copii evolutii remarcabile in aria pregatirii pentru viata. Practicile inerente institutionalizarii descurajeaza autonomia copiilor si tinerilor asistati, astfel incat acestia ajung la varsta maturitatii, cand sunt nevoiti sa sa paraseasca centrele de plasament, fara a avea suficiente resurse si competente pentru a face fata provocarilor vietii personale, profesionale sau sociale. Asociatia Fluens a infiintat si acreditat Centrul Viata Independenta, un „laborator” de formare de abilitati si descoperire de talente, un loc unde beneficiarii proiectului au fost inclusi in activitati sistematice de pregatire pentru o viata pe cont propriu. Prin intermediul a peste 200 de ateliere practice axate pe dezvoltarea abilitatilor de viata independenta 178 de copii/tineri au dobandit achizitii importante pentru viata de zi cu zi, de tipul: abilitati de autogospodarire (gatit, igiena personala si a spatiului de viata), deprinderi ce tin de educatia pentru sanatate, de management financiar si al timpului, abilitati emotionale, de comunicare si negociere cu mediului. Un eveniment notabil, in cadrul caruia copiii au castigat multiple abilitati a fost Tabara de dezvoltare de abilitati de viata independenta ce a avut loc la Bisoca, judetul Buzau. Pentru o mai buna integrare profesionala a tinerilor ne-am axat si pe abilitati preprofesionale cheie abordate prin cursuri IT implicand 94 de copii si cursuri de engleza, responsabilitate financiara si antreprenoriat pe care le-au tinut majoritar partenerii nostrii din companii (MSD si Dell). Prin invitati de la Agentia Nationala Antidrog si Agentia Nationala impotriva traficului de persoane am abordat in cursul atelierelor inclusiv latura de prevenire a comportamentelor infractionale si de risc (consum de droguri, furturi, prostitutie, bullying, violenta etc), problematica a sistemului public supra-adaugata lipsei de pregatire pentru viata a copiilor.  Au fost valorificate totodata talentele artistice ale copiilor prin inscrirea la cluburi sportive (6 copii inscrisi la Clubul Sportiv de Rugby Dinamo), prin achizitionarea de instrumente muzicale, prin diferite spectacole si participarea la targuri cu produsele mestesugite cu maiestrie de copii (targul de la Banca Agricola si GFK, Targul de Craciun de la Muzeul Taranului Roman). Prin intermediul a 144 de ateliere educationale inovative axate pe metode ludice, dramatizari si experimente, 91 de copii au prins gustul pentru studiul disciplinelor scolare, castigand competente educationale practice  si aplicate, mult mai adaptate provocarilor actuale ale vietii. Atelierele educationale au fost completate prin evenimente mai ample precum:  Concursul de cultura generala inter-centre si Festivalul Multicultural organizat alaturi de Asoc. AIESEC.

O alta trasatura importanta a proiectului a fost acoperirea unor servicii profund deficitare in cadrul sistemului public, respectiv serviciile de psihoterapie si consiliere vocationala. 100 de copii si adolescenti au participat la grupuri de dezvoltare personala si de psihoterapie, crescand astfel gradul de bunastare psiho-emotionala a copiilor gazduiti in structuri rezidentiale publice. 

 Pe parcursul proiectului 94 de adolescenti au participat la grupuri de consiliere vocationala in cadrul carora au fost elaborate profilele vocationale si profesionale ce au stat la baza inscrierii ulterioare la diferite cursuri conform intereselor si abilitatilor.  Pentru o mai mare familiarizare si cunoastere cu cerintele meseriilor am organizat un circuit profesional la diferite locuri de munca corespunzand unor domenii profesionale/mestesuguri diferite. Copiii au avut 20 de  vizite in “Turul Meseriilor”: Muzeul Sportului, ISU Dămăroaia, Muzeul Pompierilor, Muzeul CFR, Poliția Locală- sector 2, Policlinica Regina Maria, Maternitatea Regina Maria, Clubul Sportiv Dinamo, Palatul Parlamentului, Aeroportul Otopeni, compania farmaceutica Merck, Ferma animalelor, salonul de coafura Harmony, Teatrul de comedie, Teatrul National, Fabrica Vel Pitar, brutaria sociala Mama Pan, Fabrica de mozaic a Fundatiei Dezvoltarea Popoarelor. Un eveniment motivational si vocational mai amplu a fost evenimentul „Mentori pentru vise”, la care au participat 30 de adolescenti si tineri din centrele publice ce au avut intalni de mentorat cu personalitati din lumea artistica, a televiziunii,  cinematografiei si training-ului.

Au fost inscrisi la cursuri de calificare profesionala in acord cu profilul identificat 22 de tineri, care au finalizat cursuri de: barman, instalator, autocad, manichiura-pedichiura, masaj somatic, coafura, lucrator in comert. Prin parteneriatul cu AMOFM au fost realizate 5 contracte de solidaritate pentru 5 tineri din sistem si au fost organizate doua mari evenimente de informare si consiliere privind piata ocupationala (provocari, oportunitati si modalitati de accesare), evenimente la care au participat 37 de tineri si adolescenti peste 16 ani din sistemul de protectie institutionala. Au ocupat un loc de muncă un număr de 6 beneficiari.

Prin evenimentele de impact organizate in cadrul proiectului, dar mai ales prin Masa rotunda pe tema parteneriatului public-privat ce a fost incununata cu publicarea Ghidului Managementul de caz in parteneriat public-privat, Asociatia Fluens a incheiat colaborari si parteneriate cu 15 institutii publice, ONG-uri sau companii, amplificand astfel impactul proiectului.

 

Fondul ONG